«Υπάρχουν κι ευγενικοί πελάτες που θέλουν το πορτραίτο τους να τους δείχνει ευγενείς και άυλους, απαγορεύοντάς σου να επικοινωνήσεις με το θεϊκό τους μέρος που ασφαλώς δεν συμπίπτει με την κούφια ωραιοποίηση και το «νοστιμούλικο». Η κακή τέχνη είναι πάντοτε ωραιοπαθής. Όταν σε καλούν να κάνεις ένα πορτραίτο, δεν πρέπει να φέρεσαι σαν κόλακας κομμωτής. Πρέπει να αγκαλιάζεις παράφορα κι ελεύθερα χωρίς καλούς τρόπους τη μορφή για να βρεις τα θεϊκά στοιχεία. Όλοι οι «ασχημομούρηδες» για τους ανόητους Βυζαντινοί άγιοι, για μένα έχουν συλλάβει το πολυτιμότερο, παραμελόντας περιττές λεπτομέρεις που μόνο η έκφραση «αστραπή της θεότητας» αποδίδει. Αυτό δεν ισχύει μόνο για την βυζαντινή τέχνη, αλλά για κάθε τέχνη που έχει ως θέμα τον άνθρωπο. Η ιδέα ότι ένα πρόσωπο είναι κάτι άλλο από ένα ζωϊκό πλάσμα, είναι μια πατέντα ελληνική. Ούτε ζώο, ούτε αντικείμενο, αλλά πρόσωπο. Κάτι άλλο δηλαδή. Το ειδικό».
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιάννης Τσαρούχης, «ως στρουθίον μονάζον επί δώματος», εκδόσεις Καστανιώτη, σελ.93 :
ΑπάντησηΔιαγραφή«Υπάρχουν κι ευγενικοί πελάτες που θέλουν το πορτραίτο τους να τους δείχνει ευγενείς και άυλους, απαγορεύοντάς σου να επικοινωνήσεις με το θεϊκό τους μέρος που ασφαλώς δεν συμπίπτει με την κούφια ωραιοποίηση και το «νοστιμούλικο». Η κακή τέχνη είναι πάντοτε ωραιοπαθής. Όταν σε καλούν να κάνεις ένα πορτραίτο, δεν πρέπει να φέρεσαι σαν κόλακας κομμωτής. Πρέπει να αγκαλιάζεις παράφορα κι ελεύθερα χωρίς καλούς τρόπους τη μορφή για να βρεις τα θεϊκά στοιχεία. Όλοι οι «ασχημομούρηδες» για τους ανόητους Βυζαντινοί άγιοι, για μένα έχουν συλλάβει το πολυτιμότερο, παραμελόντας περιττές λεπτομέρεις που μόνο η έκφραση «αστραπή της θεότητας» αποδίδει. Αυτό δεν ισχύει μόνο για την βυζαντινή τέχνη, αλλά για κάθε τέχνη που έχει ως θέμα τον άνθρωπο. Η ιδέα ότι ένα πρόσωπο είναι κάτι άλλο από ένα ζωϊκό πλάσμα, είναι μια πατέντα ελληνική. Ούτε ζώο, ούτε αντικείμενο, αλλά πρόσωπο. Κάτι άλλο δηλαδή. Το ειδικό».